Hör nån mig?

Hennes trädgårdsintresse var kul till en början. ”Lite nya krukor och palettblad hade verkligen gjort skillnad”, sade hon – lite i förbifarten.

Sedan eskalerade det. Det kom dubiösa paket, från främlingar på nätet, med sticklingar i. Dagliga Golgata-vandringar med tomatplantorna från fönster till trädäck, och in igen.

Sedan thujahäcken. Herregud, thujahäcken. Jag sitter som en ostbåge när jag skriver detta. Jag är under 90 kilo för första gången på 2000-strecket, men sendraget och ångesten består.

Och nyss, efter att närmast TVINGAT i mig två enheter alkohol, så började hon prata om norska fisketunnor där hon skulle samla regnvatten. Pris: 1800 kr. Och det slutar inte där.

HÖR NÅN MIG?

Gör löpturen roligare med ett intervallpass

Brukar du springa samma runda i samma tempo varje gång du är ute och tränar? Då är du inte ensam. Det är inte fel att göra så men om du känner att utvecklingen börjar stanna av och att passen känns en aning trista ska du testa att köra ett intervallpass i veckan.

Intervaller är ett effektivt sätt att jobba upp puls och snabbhet. Intervaller kan dessutom varieras i oändlighet och jag kommer bjuda på lite inspiration till olika upplägg emellanåt. Här kommer första tipset:

-Värm upp ca 10-15 minuter i lugnt tempo.
-Spring ca 3x100m där du ökar farten något för att vänja benen vid lite snabbare tempo.
Nu börjar intervallerna, i detta fall kan du pressa på rejält med tempot. ca 80-90% av max.
-10x90sek (vila 45sek mellan varje 90sek).
-Nedjogg ca 10-15 minuter i lugnt tempo.

Lycka till och kör hårt!