Inomhusträning

Mössan och vantarna framtagna. Ljusen tänds varje morgon och kväll. Löven börjar ändra färg här och där. Hösten är påväg med stormsteg. Allt verkar ha rullat igång sen semester och sommar. Skönt på ett sätt men tråkigt på ett annat. Min träning flyttar sakta men säkert inomhus något som jag anser har både för och nackdelar. Självklart påverkas inte träningen av vädret inomhus. Det är ganska skönt ibland att slippa regn, kyla, storm och mörker men samtidigt känner man sig aldrig så stark och ostoppbar som när regnet piskar i ansiktet och man bara matar på steg för steg. Träningen inomhus anser jag blir mer svart på vit och det är lättare att följa resultat och progression. Det blir enklare att utmana sig genom att stegra hastigheten på löparbandet, öka tiden på cykeln eller lägga på en till viktplatta. Men det blir samtidigt lättare att vara kvar i bekvämlighetszonen, ställa bandet på samma hastighet, crosstrainern på samma motstånd, köra samma maskiner i gymmet på samma vikter. Inomhusträning har för och nackdelar helt enkelt. Därför försöker jag fortsätta träna så mycket som möjligt ute i det krispiga, soliga vädret och i det tempo/motstånd som passar för dagen för att få ut det bästa av två världar.
Idag är det dock ett undantag. Idag kommer jag gå till gymmet och springa mina löpintervaller och köra mitt underkroppspass. Löpintervaller som består av 3st 8 minuters intervaller och 4 st 2 minuters intervaller. Dessa är tröskelintervaller där syftet är att höja mjölksyratröskeln närmare maxpuls. Detta genom att ligga på och precis över tröskeln. Högre mjölksyratröskel leder till att man orkar jobba hårdare under längre tid helt enkelt.
Innan träningen blir det jobb och efter träningen ska jag idag iväg på löparanalys!!!!!! Nya dojjor, nya tekniktips och lite annat smått och gott ska hämtas hem. Berättar mer om detta imorgon tänkte jag!
Ha en fin torsdag, spring gärna mina intervaller med mig idag!

Lämna en kommentar